top of page
  • אילנה שלאל

איך לטפל בכאבי ברכיים?

הבוקר, כשיצאתי להליכה, פגשתי את השכנה שלי, אישה בשנות השבעים לחייה, היא התחילה לרדת במדרגות, ומהמדרגה הראשונה התלוננה: "אוף, הברכיים האלה כואבות לי, אני לא יודעת מה לעשות.. אני צריכה להתרגל לכאבי הברכיים, הגיל עושה את שלו, אין מה לעשות, לא?


ואני עניתי: "דווקא יש מה לעשות! בואי לטיפול פיזיותרפיה".. נכון הגיל אכן עושה את שלו, במובן שיש בלאי טבעי בפרק הברך, וכאב הוא לא תופעת לוואי של גיל. טיפול בכאב בעזרת כדור לשיכוך כאב, לא תפתור את הבעיה. מה כן יעזור? אז רגע לפני שנדבר על איך לטפל בכאבי ברכיים, אסביר קצת:

כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה בגילאים שונים ומסיבות שונות. לפעמים הכאב אקוטי כלומר חריף ומופיע בעקבות חבלה כמו במהלך משחק כדורגל, במהלך גלישות, סקי, ריצה או אחרת. החבלה לפעמים כוללת נזק ברקמות הרכות כמו רצועות, גידים שרירים ולפעמים גם נזק למניסקוס. במקרים של חבלה חשוב להשלים את האבחון, את הטיפול והשיקום מהחבלה עד לחזרה לתפקוד מלא. פציעה לא מטופלת כראוי עשויה להוביל לכאב כרוני, כלומר כאב שיימשך לחודשים ויותר..

הגורמים לכאב כרוני, ללא אירוע חבלה:

--- עיסוק, תחביב או עבודה, הגורמים לביצוע פעולות חוזרות ונשנות המפעילות לחצים ועומס מוגבר על הברך ועל הרקמות מסביב. דוגמאות:

- אנשים שעוסקים בפעילות ספורט כמו ריצה, כדורסל, גלשן רוח, ריקוד ועוד.

- חיילים שהפעילות הפיזית שלהם אינטנסיבית ועצימה.

- מקצוע בסיכון כמו רצף שכורע על ברכיו לזמן ממושך. --- עודף משקל שמשמעו הגברת עומס על הברך.

--- אוסטיאוארטריטיס = כאב בגיל הזהב ולזה התכוונה השכנה שלי שאמרה "הגיל עושה את שלו".

כאב שמלווה בקשיים בתפקוד היומיומי כמו קימה מישיבה, צליעה בהליכה, עלייה או ירידת מדרגות וסחיבת קניות, לפעמים מלווה גם בנפיחות מקומית בברך. בצילום רנטגן הרופא ימצא שינויים ניווניים קלים, בינוניים או קשים. המושג שינויים ניווניים מתאר את מצב מפרק הברך בו הסחוס המפרקי שמצפה את עצמות הפרק נשחק עם הזמן. בלאי של גיל. הרופא יאבחן מחלת ניוון פרקית המוכרת בשם אוסטיאואטריטיס OA - Osteoarthritis שם נוסף: DKD- Degenerative Knee Disease. בשלבים מתקדמים של האוסטיאוארטריטיס יש גם נזק לרקמות הרכות של המפרק כמו בקופסית המפרק וברצועות.

הטיפול באוסטיאוארטריטיס של הברך כולל:

1. טיפול שמרני

- טיפול לא-תרופתי וראשוני הוא טיפול פיזיותרפיה. בבדיקה מזהים את הגורמים לכאב ומטפלים בכאב ובגורמיו. יש הבוחרים לפנות לטיפול משלימים כמו דיקור. חשוב לציין שטיפול משלים כשמו כן הוא, הוא משלים את הטיפול הבסיסי ומטפל בכאב ולא בגורמים לכאב.

- טיפול תרופתי כולל תרופות לשיכוך כאב, תרופות נוגדות דלקת וזריקות מסוגים שונים בהתאם למצב.

2. טיפול ניתוחי - החלפת פרק הברך במקרים בהם השינויים והשחיקה במפרק הברך משמעותיים, הטיפול השמרני אינו יעיל ומצב מפרק הברך פוגע באופן משמעותי בתפקודי היומיום של האדם. לאחר ניתוח נדרש שיקום במסגרת פיזיותרפיה.


טיפול פיזיותרפיה מתחיל בפנייה לפיזיותרפיסט מנוסה בטיפול בכאב וספציפית בכאבי ברכיים.

בביקור הראשון:

- עוברים בדיקת אבחון מדויק של המצב הנוכחי: זיהוי מקור הכאב, בחינת המבנים והרקמות שנפגעו בברך, מצב הפרק, מצב השרירים ושלילת מעורבות ממקור גבי או אחר.

- מתוך ממצאי הבדיקה בונים תכנית טיפול אישית שהיא נגזרת של הבדיקה וקובעים את מטרות הטיפול בהתאם ליעד התפקודי של המטופל.

- מתחילים בטיפול שהוא ביצוע של התכנית הטיפולית.

מחויבות והתמדה בתרגול העצמי ובטיפולי הפיזיותרפיה מייעלת את התוצאות ומקצרת את משך הטיפול.


למה להגיע אליי לטיפול? הרקע שלי בטיפול בכאבי ברכיים עשיר ומגוון וכולל עבודת מחקר בנושא כאבי ברכיים במסגרת לימודי תואר שני במדעי הרפואה בטכניון כבר משנת 1993, צברתי ניסיון רב בבמגוון הפרעות שיש למטופלים בברכיים ובכל גיל, טיפלתי: ברקדניות, בחיילים, במבוגרים, לאחר חבלות, תאונות סקי, לאחר ארתרוסקופיות, טיפול באנשים עם קרעים במינסקוס שלא היו מעוניינים בניתוח, לאחר ניתוח לתיקון רצועות, לאחר החלפת מפרק הברך ועוד.. עוד מניסיוני המקצועי בטיפול בכאב ברכיים: טיפלתי במטופלים שנקבע להם מועד לניתוח החלפת ברך, הם הופנו לפיזיותרפיה כדי להקל על הכאב בזמן ההמתנה לניתוח, וכעבור מספר טיפולים דחו את הניתוח בשל השיפור הניכר בתפקוד. לעומתם היו מקרים שלא היה ניתן לקדם את התפקוד ללא ניתוח. כל מקרה לגופו. עדיין במקרים בהם טיפול שמרני לא מצליח, אני מאמינה ששווה לנסות עוד סדרת טיפולים אצל מטפל אחר, עם גישה טיפולית שונה ממה שניסת עד כה. גם כשאין סיכוי - תנו עוד סיכוי. האפשרות לניתוח תמיד קיימת.

רוצים להכיר אותי יותר? קראו כאן עוד עליי


הטיפול אצלי בקליניקה כולל: 1. זיהוי מקור הכאב

2. טיפול בכאב בעזרת טכניקות ידניות ומתן כלים לטיפול עצמי בכאב.

3. טיפול חשמלי לשיכוך כאב ולהורדת נפיחות מקומית.

4. לימוד ביצוע נכון של תפקודי יומיום כמו כיצד לקום מישיבה ללא כאב, מדרגות ללא כאב ועוד

5. התאמת אביזרי עזר כמו מקל או קביים במקרים שנדרש הפחתת עומס מהברך.

6. חיזוק שרירים הוא מרכיב מרכזי ומהותי בתכנית הטיפול ומתחילים בו מיד. חשוב להתחיל חיזוק ברמה הנכונה, ללא כאב, ומשם להתקדם בהדרגה בקצב אישי. שרירים חזקים תומכים בפרק, מפחיתים כאב ומשפרים תפקוד - זה קלף מנצח בתכנית.

לסיכום: כאבי ברכיים לא תלויים בגיל, הם תלויי מקרה, כלומר תלוי מצב הפרק והרקמות הרכות התומכים בה, ותלוי במטופל/ת. מוטיבציה, ההתמדה ותרגול העצמי מקדמים שינוי. בכל גיל ניתן לשנות את המצב בעזרת תכנית אישית.

עקרונות הטיפול: איתור מטפל מקצועי ובעל ניסיון בנושא, זיהוי מדויק של הגורמים ותכנית טיפול אישית.


וטיפ אחרון לכולם: אין תחליף לנעליים מ ע ו ל ו ת, לא פחות.


אם גם אתם עברתם/ עוברים כעת טיפול פיזיותרפיה בברכיים, אשמח אם תשתפו כאן, וכמובן מוזמנים לשאול ולהתייעץ.

bottom of page