top of page

אחרי לידה

היריון הוא סערה רגשית וגופנית נמשכת לאישה, המגיעה לשיאה בלידה ונמשכת גם אחריה. להיות בהריון, להביא תינוק לעולם זה אתגר מורכב בעיקר בלידה הראשונה. לא מספרים לנו באמת מה מחכה לנו אחרי הלידה: איבוד עצמאות אישית, על תהליך ההיכרות עם התינוק, על הכאבים והסדקים בפטמות.. גם לא מספרים לנו על מה קורה באזור הכי אינטימי - ברצפת האגן עליה תקראי כאן. יש תופעות נפוצות ולא מדוברות ברצפת האגן שלאחר לידה, את חלקן ניתן למנוע בהכנה לפני-לידה ולטפל בהן לאחר הלידה כדי למנוע הפרעות עתידיות, בואי נדבר על זה. 

הלידה הראשונה, בין אם היא רגילה, חטופה, מכשירנית או קיסרית, משנה את רצפת האגן. כל לידה נוספת מביאה איתה עוד שינויים מקומיים.
איך זה קורה?
מצד אחד יש את ההורמונים, המופרשים בגוף במהלך כל ההריון גורמים לשינויים בגוף וברצפת האגן עצמה - ההורמונים גורמים בין היתר להרפייה של הרצועות והשרירים התומכים. הפרשת ההורמונים מגיעה לשיא בלידה, כדי להכין את הגוף ליציאת התינוק בתעלת הלידה.
מצד שני יש לחצים: הצירים, צירי הלחץ והלחצים שהיולדת נדרשת להפעיל. בחלק מהלידות נוספות עוד פעולות המשפיעות על רצפת-האגן כמו: לחצים חיצוניים של המיילדת, שימוש במכשירים כגון מלקחיים או ואקום, חתך יזום הנקרא אפיזיוטומיה, ו/או קרע הנגרם במהלך הלידה ותפרים. כל אלה משנים את רצפת האגן ועשויים לגרום ל:​

  • כאבים באיזור התפרים, בנשים שעברו אפיזיוטומיה, הכאבים עשויים להמשך כשלושה שבועות עד למעלה מחודש. 

  • דליפת שתן, המתחילה לעיתים במהלך ההיריון ונמשכת לעיתים אחרי הלידה. התופעה יכולה להיעלם מאליה תוך מספר שבועות.

  • טחורים וקשיי התרוקנות, המלווים בכאב ביציאה, או פיסורה, שהיא פצע מדמם ברקמת העור בפי הטבעת. 

  • צניחת אברי אגן ​חולשה ותחושת רפיון ברצפת האגן, לעיתים תחושת נרתיק פעור. 

  • כאבים ביחסי מין 

  • חולשה של שרירי בטן עם או בלי הפרדות בטנית

פיזיותרפיה רצפת אגן לאחר לידה

משכב-לידה

הם ששת השבועות מיום הלידה ואחריה, בהם מומלץ ליולדת להקפיד ולשמור על עצמה וגופה, לתת לגוף מנוחה כדי לחזור לעצמו: מומלצת מנוחה בשכיבה עד כמה שאפשר, כיוון שבשכיבה יש מינימום לחצים הפועלים על רצפת האגן. רצוי גם לא לבצע מאמצים מיותרים או פעילות גופנית עצימה, ולהיעזר ככל האפשר בבני המשפחה בביצוע המטלות הקשות - תהיי "מלכה" למשך ששה שבועות. חלק מהנשים זקוקות לזמן נוסף, עוד שבוע-שבועיים. בסיום התקופה מוזמנים לבדיקה שגרתית אצל הגינקולוג.
 

Sleep

טיפול פיזיותרפיה רצפת אגן אחרי לידה

בסיום משכב לידה ולאחר ביקורת הגינקולוג, מומלץ וכדאי לכל אישה, לתאם ביקור לבדיקת רצפת האגן אצל פיזיותרפיסטית מתמחה בנושא. למדי את הסוד של הנשים הצרפתיות, הנראות נפלא. הן מקבלות סדרת טיפולי רצפת אגן לאחר כל לידה, ללא עלות, כדי למנוע הפרעות עתידיות, זה בסדר עדיפות גבוה של ממשלת צרפת, המממנת את הטיפולים, והנשים אכן נראות נפלא. אצלנו תוכלי לפנות לבדיקה במסגרת הקופה או באופן פרטי, שהוא זמין יותר, ויש גם השתתפות חלקית דרך ביטוחים משלימים או דרך כללית מושלם. 

הבדיקה כוללת: תשאול מקיף הבוחן את תפקודי רצפת-האגן לאחר הלידה, בדיקה של הפרדות בטנית ובדיקה מקומית תוך נרתיקית, החיונית לשלילת הפרעות כמו צניחות. בסיום הבדיקה תקבלי הסבר על הממצאים ומענה לכל שאלותייך, ומשם מחליטים על הצורך בטיפול רצפת אגן. כשהכול בסדר, מקבלים הדרכה לחזרה לפעילות גופנית המועדפת עליך בהקדם, תוך שמירה ושילוב חיזוק של שרירי רצפת האגן בעת הפעילות הגופנית. תלמדי כיצד להפחית לחצים ביומיום מרצפת האגן, כדי למנוע הפרעות עתידיות. במקרים בהם נגרמו הפרעות כלשהן מומלץ לטפל בהקדם כדי להחזיר את רצפת האגן לתפקוד מיטבי בהקדם.
 

במקרים הבאים נכון להתחיל טיפול בהקדם

  • דליפת שתן בהיריון, דליפת שתן אחרי לידה - גם אם התופעה נעלמה לחלוטין.

  • עצירות, קשיי התרוקנות, טחורים או פיסורה.

  • תחושת רפיון ברצפת האגן

  • תחושת כובד בנרתיק עשויה להצביע על צניחה, שיש לשלול להמשך קריאה

  • חשש לשוב ולקיים יחסי מין או כאבים ביחסי מין להמשך קריאה     

bottom of page