top of page
  • אילנה שלאל

להתאפק או לא להתאפק? זו השאלה!

כמה זמן אפשר להתאפק? האם התאפקות גורמת לנזק? רגע לפני שאענה על השאלות, נדבר על השלפוחית, מנגנוני האגירה, ההתרוקנות וההתאפקות שלה. השלפוחית, הממוקמת באגן, היא מיכל לאגירת השתן בגופנו. השלפוחית היא שריר לא רצוני, הפועל ומקבל פקודות באמצעות מנגנון מורכב ויעיל בגוף, הכולל מערכת של חיישנים, מערכת עצבים והמוח. בשלפוחית כמה מצבים: אגירה, תחושת צורך להתרוקנות עקב מלאות, התפנות או התאפקות, שהיא דחיה מודעת של מועד ההתרוקנות למועד מתאים יותר. בשלב אגירה שריר השלפוחית רפוי ומאפשר אגירת שתן תוך כדי השלפוחית גדלה ונמתחת בדומה לבלון. סוגר בפתח השופכה שברצפת האגן מונע דליפת שתן בשלב זה. שרירי רצפת האגן תומכים ומסייעים לסוגר. שלפוחית ממוצעת של אדם בוגר יכולה להכיל בין חצי ליטר לליטר, יש שונות בין האנשים.

תחושת הצורך להתרוקנות מתעוררת בגוף באמצעות מנגנון מורכב. בדופן הפנימית של השלפוחית יש חיישנים ללחץ ומתח. השלפוחית מעבירה באמצעות חיישנים מידע אל מערכת העצבים המתורגם הכרתית "השלפוחית מלאה, צריכה להתרוקן". תחושת הצורך להתרוקנות היא הזמן המתאים ביותר לגוף להתרוקן. כעת עומדות בפנינו שתי אפשרויות לקבל או לדחות את ההודעה, הכול בהתאם למצב הנתון ולשיקולנו.

כאשר יש לנו את הזמן והמקום הנחוצים להתפנות, ברגע ההתמקמות באסלה, מערכת העצבים וההכרה מזהים מצב של מוכנות הגוף להתרוקנות, מהמוח נשלחת הודעה לביצוע פעולת שחרור הסוגר. הרפיית הסוגר בשילוב התכווצות שריר השלפוחית מאפשרים התרוקנות מלאה של השלפוחית ללא מאמץ.


במצבים בהם אנו עסוקים, או כשאין מקום, אנחנו "שולחים" לגוף הודעה: "לא פנויים להתרוקנות, נדרשת התאפקות ודחייה למועד מאוחר יותר". ההודעה נשלחת מהמוח ומגיעה אל השלפוחית ולסוגר שממשיך את ההידוק. שרירי רצפת האגן ממשיכים לתמוך בסגירה.

כמה זמן אפשר או רצוי להתאפק? בצעירותנו לרובנו כמעט ואין מגבלת זמן. כאשר בוחרים להתאפק שעות כהרגל קבוע, אנו עשויים למצוא את עצמנו יום אחד רטובים לחלוטין. בטווח הרחוק יש להתאפקות השלכות כגון: קשיי התכווצות והתרוקנות של השלפוחית העשויים לגרום לשארית שתן, וזו עשויה לגרום להתפתחות חיידקים ודלקות חוזרות בדרכי השתן. ההחלטה לא לשתות כדי שלא נצטרך לפנות לשירותים, בין אם הסיבה לכך היא אין שירותים או אין זמן, עשויה לגרום להתייבשות, כאבי ראש וגם לתכיפות בשילוב דחיפות. תכיפות היא מצב שאנו הולכים לעיתים תכופות בתדירות של פחות משעתיים. דחיפות היא תחושה שאם לא נלך להטיל שתן עכשיו השתן יברח לנו.

ככלל ההרגל הרצוי והנכון לסגל לעצמנו היא ללכת להטיל שתן בעת הצורך. הגוף יודע ומודיע לנו מתי צריך. תתאפקו כשצריך וכאשר אין אפשרות להתרוקן וגם אז דאגו להתפנות בהקדם האפשרי. אין זמן מומלץ למשך התאפקות, תבדקו מה מתאים לגופכם. ממליצה לא להאריך את ההתאפקות לשעות . כאשר לפעמים נדרשת התאפקות ארוכה - הגוף יעמוד בכך. כאשר התאפקות לשעות הופכת להרגל - בטווח הרחוק היא עשויה לגרום לשיבוש בתפקוד שריר השלפוחית.

היו קשובים לצרכי הגוף שלכם.

אם יש לכם שאלות העלו אותן כאן, העבירו את המידע לחברה, שכנה או כל מי שתפיק תועלת מהמידע.



bottom of page