• אילנה שלאל

שירותים זה כל הסיפור

הידעתם 19 בנובמבר, שחל היום, הוא יום השירותים הבינלאומי. תזכורת כי עדיין 4.2 ביליון אנשים בעולם ללא גישה יומיומית לשירותים בטוחים והיגייניים. חלקם עדיין עושים צרכים בטבע, היעד הוא שבעוד כשני עשורים כבר לא יהיו אנשים כאלה.


ובחזרה אלינו, לנו יש שירותים, אבל החיים האינטנסיביים והלחוצים גורמים לנו פעמים רבות לדחות צרכים, אנחנו מרגישים בטוח, השירותים לא יברחו הם יחכו לנו כשנתפנה. מתי נכון להתפנות? מה ההשלכות של התאפקות לעיתים תכופות? האם שמרנו על הרגלי-השירותים הטבעיים לגוף? שלפוחית השתן בעלת יכולת לאגור שתן, כמובן שעד גבול מסוים. לכן כשמרגישים צורך ואין אפשרות - מתאפקים. מומלץ לא להאריך התאפקויות ולא לעשות זאת לעיתים תכופות, כאן תקראו על התאפקות קבעו את הגבולות המתאימים לכם.


לגבי התרוקנות מעיים - המזון שאנו לועסים עובר תהליך ארוך במערכת העיכול כשבסוף התהליך מגיעה פסולת הצואה לקצה התחתון של המעיים לפתח היציאה. נרגיש שם לחץ, זו תחושת הצורך להתרוקן. דחייה תגרום להתייבשות הצואה, לעצירות, קשיי התרוקנות וגם מטשטשת תחושת צורך חוזרת. מומלץ להתפנות כשמרגישים צורך ולא לדחות.

תנוחת כריעה היא דרך טבעית להתרוקנות מעיים יעילה. תנוחת הישיבה המודרנית המתאפשרת מאז שהאסלה נכנסה לחיינו, משאירה את השרירים, המונעים מהצואה לצאת ספונטנית, מכווצים ומונעת התרוקנות יעילה. מאיתנו זה דורש להתאמץ וללחוץ יותר מהבטן. לחצים חוזרים יגרמו בטווח הרחוק להיחלשות של שרירי רצפת האגן ולצניחות אברי אגן בנשים. ממליצה להניח רגליים על שרפרף גבוה, להזדקף ולנשום עמוק במקום לדחוף.

רוב הקשיים בהתרוקנות והעצירות הכרונית ניתנות לטיפול בהקניית הרגלים מחודשת גם באמצעות ביופידבק אל תתאפקו ופנו לייעוץ של פיזיותרפיסטית רצפת האגן.

אם יש לכן עצות או שאלות העלו אותן כאן ושתפו נשים אחרות בפוסט.

אני כאן בשבילך.