top of page
  • אילנה שלאל

כל מה שרצית לדעת על עיסוי פרינאום ולא העזת לשאול


עיסוי פרינאום מתי צריך
אישה בהריון רוצה לדעת על עיסוי פרינאום

איזור ה- פרינאום ובעברית חיץ הנקבים, הוא האזור של הרקמה המפרידה בין נקב פי הטבעת לפתח הנרתיק שברצפת האגן.

עיסוי פרינאום הוא עיסוי להגמשת רקמות מקומיות, אותו מבצעים כחלק מהכנה ללידה, בעיקר לקראת לידה ראשונה ובמטרה להפחית אירועי קרעים, ולהפחית התערבות בתהליך הלידה הטבעי, באמצעות פעולות לקידום הלידה כמו: חתך מקומי יזום בפרינאום - האפיזיוטומיה או שימוש במכשור מיילדותי.

למה לעסות את הפרינאום? בעת הלידה ראש התינוק נדחף בעוצמה כלפי חוץ, הלחץ העצום עלול ליצור קרעים בנרתיק, בעיקר בלידה הראשונה. ברוב המקרים הקרעים בדרגה נמוכה ולא מותירים הפרעות מקומיות, אך לעיתים נגרמים קרעים בדרגה בנונית פלוס, העשויים לפגוע בתפקודי רצפת האגן כמו אי-שליטה על סוגרים או כאב ביחסי מין. מטרת עיסוי הפרינאום המקדים היא להגמיש את הרקמות במקום ועל ידי כך לצמצם קרעים.

מתחילים לעסות את הפרינאום החל משבוע 32-34 של ההריון.

איך מעסים את הפרינאום? שלב ראשון חשוב לגזוז ציפורניים ולרחוץ ידיים לפני העיסוי. מעסים באמצעות שמן כגון שמן זית, שמן קוקוס, שמן שקדים או שמן ייעודי לעיסוי פרינאום. את השמן מורחים על האצבעות. ממליצה להתחיל עם שמן שיש בבית אם תרגישו חוסר נוחות או גירוי החליפו את סוג השמן.

דרכים לעיסוי הפרינאום: - עיסוי עצמי של פרינאום - מצאי תנוחה נוחה המאפשרת לך גישה לעומק הנרתיק, לדוגמה: ישיבה במיטה תוך השענות לקיר או לראש-המיטה עם ברכיים כפופות ורגליים פסוקות; תנוחה אחרת: עמידה כשרגל אחת מורמת על כסא. החדירי אגודלים לעומק הנרתיק תוך מתיחה קלה מטה ומצד לצד, לאט ובעדינות ועם השהייה. - עיסוי פרינאום בעזרת בן-זוג במידה וזה מתאים לכם. בחרי בתנוחה שנוחה לך ומאפשרת לבן-זוגך גישה ישירה לדוגמא: שכיבה על הגב בקצה המיטה עם ברכיים כפופות; תנוחה אחרת: שכיבה על הצד ברכיים כפופות, רגל אחת פסוקה הצידה. בן הזוג מעסה את הפרינאום באמצעות שתי אצבעות המוחדרות לעומק הנרתיק בעומק שלוש-ארבע סנטימטר תוך מתיחה קלה מטה, וכשכל אצבע מעסה ומותחת לצד אחר, לאט ובעדינות עם השהייה בן מתיחה אחת לשנייה. ומה משך העיסוי? התחילו מדקה או שתיים, בהדרגה הגיעו ל- 5-10 דקות. לא בטוחה? חוששת? נראה לך מורכב מידי ומסובך? את לא לבד, הדרכה פרטנית תוכל לעזור לך? פני להדרכה של פיזיותרפיסטית רצפת-אגן, דולה או מיילדת.

- אפי-נו הוא אפשרות מכנית לביצוע עיסוי הפרינאום. מכשיר האפי-נו כולל משאבה ידנית עם בלון סיליקון בקצה שלה, המוחדר לפתח הנרתיק. הבלון מתנפח מותח את הרקמות הרכות. היקף הבלון המכסימלי מדמה היקף ראש תינוק. יש דגמים שונים של אפינו, יש לפעול בהתאם להנחיות בדגם מכשיר האפי-נו הספציפי שברשותכם. מחקרים אובייקטיביים, כלומר כאלה שלא בוצעו על ידי החברה, עדיין לא הוכיחו את יעילותו. עם זאת תמצאו נשים שמניסיונן ממליצות בחום רב כמו גם נשים המעידות שלא הועיל.


האם עיסוי פרינאום לפני לידה יעיל ומצמצם קרעים ואפיזיוטומיה? במחקר לבדיקת יעילות עיסוי פרינאום שבוצע כהכנה ללידה החל משבוע 32 כל יום 5-10 דקות, נמצא כי העיסוי אינו מונע קרעים בדרגה בנונית פלוס; קרעים בדרגה זו עלולים לגרום להפרעות עתידיות בתפקודי רצפת האגן, כמו אי שליטה על סוגרים, או כאבים בקיום יחסי מין.

מה עוזר ומתי? במחקר עולה כי עיסוי הפרינאום בשלב השני של הלידה, בין הלחיצות, בשילוב רטיות חמות על הפרינאום, מקטינים את הסיכוי לקרעים.

אם את לפני לידה ומתלבטת אם לבצע עיסוי ואיך, ממליצה לבחון ולחקור את הנושא בעצמך. בשיקולים שתעלי עלייך להתחשב בהפרעות קודמות ברצפת האגן, אם יש לך כאלה, כמו אי שליטה על סוגרים או כאבים ביחסי מין. שאלי חברות שילדו, התייעצי עם הרופא שלך, פיזיותרפיסטית רצפת אגן שלך, שיסייעו לך לגבש החלטה אם וכיצד תכיני את עצמך ללידה. אמצעים נוספים שכל יולדת צריכה להכיר ולבחון לקראת לידה הם:

ביופדבק כדי להגיע ללידה בטוחה יותר - הכיני את עצמך ללידה פעילה. איזי-טנס אמצעי לא תרופתי, יעיל ובטוח המסייע להתמודד עם כאבים של צירי לידה. אם יש לך שאלה תוכלי להעלות אותה כאן או תוכלי לפנות אליי לייעוץ אישי

אני כאן בשבילך, מאחלת לך לידה קלה.


אם את אחרי לידה שתפי אותנו איך הכנת את עצמך, איך עברה הלידה ואיך את ממליצה לאחרות לנהוג.






bottom of page