• אילנה שלאל

תרגיל אחד לרצפת-האגן


לאחרונה דיברתי עם נועם, מדריכת כושר, והיא אמרה לי "כאשר אני מדגימה תרגיל, האישה רואה אותי ואז מבצעת. כשצריך אני מתקנת את האישה. תסבירי לי כיצד את מדגימה ומתקנת תרגילים של שרירי רצפת-האגן, ותני לי תרגיל אחד לרצפת האגן".

אז איך מאמנים באופן סדיר את שרירי רצפת האגן? מתחילים בזיהוי פעולת שרירי רצפת האגן - כיוון שלא ניתן לראות את פעולת שרירי רצפת האגן עמוקים, וזוהי התרחשות פנימית, אני מסבירה את ביצוע התרגיל בעת הבדיקה הגופנית, התוך- נרתיקית, עליה תוכלו לקרא כאן. תוך כדי אני משלבת תרגילי-עזר אחרים, שנועדו לסייע לאישה להרגיש שהיא מבצעת את הפעולה היטב. "האם תמיד את מצליחה להסביר תרגול?" כאשר אני מתקשה להסביר לאישה כיצד מגייסים את השרירים, וזה קורה בעיקר כשהשרירים מאוד חלשים, אני משתמשת ב- ביו-פידבק עליו תוכלו לקרא כאן, בהמשך הוא משמש גם לאימון שרירי רצפת- האגן. "ואיך את מתקנת את ביצוע התרגול?" חלק מהנשים, בעיקר נשים עם חולשה של שרירי רצפת האגן, עשויות לדחוף את אברי האגן ואת רצפת האגן למטה. כאשר אני מאבחנת בבדיקה שהאישה דוחפת, במקום לגייס את השרירים, אני מלמדת אותה במהלך הטיפול לזהות בעצמה את פעולת הדחיפה וכיצד לעצור אותה. תנועות דחיפה אלו, כאשר הן חוזרות ונשנות, עשויות לגרום בטווח הארוך לצניחת אברי אגן, ממנה אנחנו רוצות להימנע.

מטרה נוספת, של כל טיפול רצפת אגן, בין אם האישה מגיעה לטיפול בדליפה, צניחה, כאבים ביחסי מין, היא שאישה תדע לגייס את השרירים באופן יעיל בכל מאמץ. "נשים המגיעות לאימון כושר רוצות לחזק את שרירי רצפת האגן אצלי תוך כדי אימון הכושר". זה הזמן וזו הדרך הנכונה לחזק אותם - תוך כדי פעילות גופנית. זה יכול להיות גם בשיעור פילטיס, יוגה או אפילו כשאנחנו מרימות קניות - לפני כל תרגיל וכל מאמץ.

לכן במקום לתת תרגיל לרצפת-האגן אני ממליצה להפנות כל אישה, המעוניינת לעסוק בפעילות גופנית, לביקור אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן; בדיוק כפי שנדרש אישור בריאות של רופא משפחה לפני הצטרפות לחדר כושר. בביקור מבררים האם שרירי רצפת האגן של האישה מספיק חזקים, ומסוגלים לעמוד בפני המאמצים והלחצים המתגברים בעת פעילות הגופנית. בביקור אחד, הכולל בדיקה של פיזיותרפיסטית רצפת-אגן מקבלים תשובה. במידה ומתגלה בעיה המטופלת תקבל כלים ותרגילים, המותאמים למצבה, במטרה להביא את האישה לעסוק בפעילות גופנית כרצונה בצורה בטוחה. נשים שידוע להן על צניחה, אפילו בדרגה הכי קלה, ומעוניינות לעסוק בפעילות גופנית סדירה. הפיזיותרפיסטית, בנוסף לתרגילים לחיזוק, יכולה להמליץ על אמצעים, כגון התקן תוך נרתיקי (פסרי), שיאפשר ביצוע פעילות גופנית בטוחה.


ולשאלת השאלות כיצד מאמנת הכושר יכולה לדעת אם המתאמנת מגייסת נכון את שרירי רצפת האגן הנסתרים מעין? המאמץ של התרגילים השונים אכן עשוי לגרום לדחיפה של אברי-האגן ורצפת האגן. הדרך היחידה לבדוק את תפקוד השרירים היא בבדיקה פנימית ע"י פיזיותרפיסטית רצפת-אגן. מדריכות פעילות גופנית כמו פילטיס, יוגה, שיטת פאולה לא יכולות לבדוק זאת. אישה שעברה טיפול רצפת אגן תוכל להרגיש זאת בעצמה ולתקן, כפי שלמדה בטיפול.

אם גם לך יש שאלות, את מוזמנת לשאול אותי.