• אילנה שלאל

תרגיל אחד לרצפת-האגן


נועם, מדריכת כושר שנפגשתי אתה לאחרונה, אמרה לי "כשאני מדגימה תרגיל, האישה רואה אותי ואז מבצעת. אני מתקנת את האישה אם צריך. תסבירי לי איך את מדגימה ומתקנת תרגילים של שרירי רצפת-האגן, ותני לי תרגיל אחד לרצפת-האגן".

#אז איך מאמנים באופן סדיר את שרירי רצפת האגן? מתחילים לזהות את פעולת שרירי רצפת-האגן. כיוון שלא רואים את פעולת שרירי רצפת האגן עמוקים, וזוהי התרחשות פנימית, אני מסבירה את ביצוע התרגיל בעת הבדיקה הגופנית, התוך-נרתיקית, עליה תקראי כאן. בעת הפעולה אני משלבת תרגילי-עזר נוספים, שייסיעו לך להרגיש שאת מבצעת את הפעולה היטב. אם את מבצעת נכון את הכיווץ, תקבלי הדרכה איך לאמן את השרירים תוך כדי פעולות היומיום ובעת פעילות גופנית #האם תמיד את מצליחה להסביר תרגול? במקרים בהם אני מתקשה להסביר כיצד מגייסים את השרירים, וזה קורה בעיקר כשהשרירים מאוד חלשים, אני משתמשת

בביופידבק עליו תקראי כאן, הביופידבק משמש גם לאימון שרירי רצפת-האגן. #ואיך את מתקנת את ביצוע התרגול? חלק מהנשים, בעיקר נשים עם חולשה של שרירי רצפת-האגן, עשויות לדחוף את אברי האגן ואת רצפת האגן למטה. כאשר אני מאבחנת בבדיקה שאת דוחפת, במקום לגייס את השרירים, אלמד אותך במהלך הטיפול לזהות בעצמך את פעולת הדחיפה וכיצד לעצור אותה. תנועות דחיפה חוזרות עשויות לגרום בטווח הארוך לצניחת אברי אגן.

בכל טיפול רצפת-האגן, בין אם תגיעי לטיפול בדליפה, צניחה, כאבים ביחסי מין, תלמדי איך לגייס את השרירים באופן יעיל בכל מאמץ ואיך למנוע דחיפה ולחץ על רצפת-האגן #נשים המגיעות לאימון כושר רוצות לחזק את שרירי רצפת האגן אצלי תוך כדי אימון הכושר זה אפשרי? זה בדיוק הזמן והדרך הנכונה לחזק אותם - תוך כדי פעילות גופנית. בחדר הכושר, בשיעור פילטיס, יוגה או אפילו כשאנחנו מרימות קניות - לפני כל תרגיל וכל מאמץ.

אני ממליצה לכל אישה, המעוניינת לעסוק בפעילות גופנית, לפנות לביקור אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן; בדיוק כפי שנדרש אישור בריאות של רופא משפחה לפני הצטרפות לחדר כושר. בביקור נברר אם שרירי רצפת האגן שלך מספיק חזקים ומסוגלים לעמוד בפני המאמצים והלחצים המתגברים בעת פעילות הגופנית, ונוודא שאינך דוחפת את רצפת-האגן. בביקור אחד, הכולל בדיקה של פיזיותרפיסטית רצפת-אגן תקבלי תשובה. אם נגלה קושי או בעיה תקבלי כלים ותרגילים, המותאמים למצבך, כדי שתרגישי בטוחה לעסוק בפעילות גופנית כרצונך. אם ידוע לך על צניחה, אפילו בדרגה קלה, ואת מעוניינות לעסוק בפעילות גופנית סדירה בקשי מהפיזיותרפיסטית, לבדוק אם כדאי לך לשלב התקן תוך נרתיקי/פסרי, שיאפשר ביצוע פעילות גופנית בטוחה. זה נכון בעיקר אם את מבצעת פעילות גופנית עצימה כמו ריצה או הרמת-משקולות.


ולשאלת השאלות #כיצד מאמנת הכושר יכולה לדעת אם המתאמנת מגייסת נכון את שרירי רצפת האגן הנסתרים מעין?" המאמץ של התרגילים השונים אכן עשוי לגרום לדחיפה של אברי-האגן ורצפת האגן. ומאמנת הכושר לא יכולה לזהות זאת. הדרך לבדוק את תפקוד השרירים היא באמצעות בדיקה פנימית של פיזיותרפיסטית רצפת-אגן ובאמצעות ביופדבק. כל אישה שעברה טיפול רצפת-אגן מיומנת בתחושה ויודעת כיצד לתקן זאת, כפי שלמדה בטיפול.

אם יש לך שאלות, את מוזמנת לשאול אותי