top of page
  • אילנה שלאל

ביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן

קבעת תור לביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן ויש לך חששות לגבי הבדיקה? רוצה לדעת מראש מה קורה בביקור הראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן? כאן אני מפרטת את מה שקורה בביקור ראשון בקליניקה שלי. כשנדרשת בדיקה פנימית, אני נוטה לבצע אותה בביקור שני, אלא אם כן תבקשי מפורשות לבצע אותה בביקור ראשון.

מטרת כל בדיקה רפואית, כמו גם בביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן, היא להכיר את התופעות שמטרידות אותך ולהבין מהבדיקה הגופנית את מצבך ולזהות את הגורמים להפרעות שלך, כדי שתקבלי טיפול מיטבי ויעיל. בילדות מתחת לגיל 18 ובנשים המבקשות להמנע מבדיקה פנימית - נדלג עליה. בסיום הבדיקה הפנימית אני שומעת לרוב אנחת-רווחה "אני שמחה להיות אחרי, הייתי סתם לחוצה, זה היה בסדר". בואי נעבור יחד על שלבי ביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן - כדי שתהיי יותר מוכנה ופחות מתוחה לקראתה:

משך כל ביקור כולל הראשון - כשעה. כדאי להקדים ולשלוח את הפניית הרופא ומידע רפואי רלוונטי - זה יחסוך לנו זמן.

כשתגיעי לקליניקה אקבל אותך ונתחיל בהיכרות קצרה, נשוחח על הסיבה לפנייתך ומה עברת עד כה. בשלב שני אציג ואסביר את תפקוד רצפת האגן בעזרת תמונות וסרטון - כדי שבסיום הביקור תוכלי להבין טוב יותר את הגורמים להפרעה שלך. נכיר את התופעות המפריעות לך בהתאם לסיבת הפנייה, לדוגמה: נשים שהגיעו עקב בריחת שתן - מה גורם לבריחת שתן, שאלות על תחושת-הצורך ועוד.. נשים הסובלות מכאבים בקיום יחסי-מין - מיקום הכאב, רמת הכאב ועוד.. נשים לאחר לידה - תספרי על הלידה שלך, נברר את כל תפקודי רצפת-האגן כולל דרכי-שתן, יציאות וכאבים בקיום יחסי-מין.

חשוב שתשובותייך תהינה מפורטות.

בשלב שלישי נעבור לבדיקה גופנית. כל בדיקה שונה בהתאם למקרה, עקרונית נתחיל בבדיקה כללית: בעמידה אבדוק את היציבה והגב שלך, כי חלק מההפרעות ברצפת-אגן קשורות לכך. נכין את מיטת הטיפול ונמשיך בבדיקה בשכיבה נבדוק את הנשימה שלך ואת שרירי הבטן - שניהם משפיעים על תפקודי רצפת-האגן שלך. לנשים לאחר לידה נבדוק היפרדות בטנית.

אם זה מתאפשר ובהסכמתך נעבור אל בדיקה של שרירי רצפת האגן: לנבדקת בדיקה מלאה - זו בדיקה חיצונית ופנימית. תתבקשי להסיר את התחתונים לצורך הבדיקה ולכסות את פלג גופך התחתון במגבת שלך.

שלב ראשון של הבדיקה הוא הסתכלות חיצונית על: רצפת-האגן שלך, יכולת הכיווץ שלך ותגובת רצפת-האגן שלך למאמצים. הבדיקה הפנימית מבוצעת כשאני עוטה כפפות עם חומר סיכה. אני משתמשת באצבע לבדיקה פנימית תוך נרתיקית. הבדיקה אמורה להתבצע בנוחות וללא כאב,אם תרגישי חוסר נוחות חשוב שתיידעי אותי. לאורך כל הבדיקה נשוחח ותקבלי הסבר רציף. מה אני בודקת? תחושה, מוקדי כאב, כוח שרירים, סיבולת, קואורדינציה של שרירי רצפת-האגן שלך וצניחות - בהתאם למקרה שלך.


אם בחרת לא להיבדק בדיקה פנימית, זה בסדר גמור, עדיין ניתן לטפל בך ולהביא לשיפור מהותי באיכות חייך. נמשיך בבדיקה אורתופדית הכוללת בדיקת תנועה, הגבלות בפרקים, מבחני גמישות וכוח, כדי לבחון אם וכיצד הם משפיעים על התסמינים שלך.


ביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן
ביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן

בסיום הבדיקה נשוחח על האבחנה שלך, ממצאי הבדיקה ואיך טיפול פיזיותרפיה רצפת-אגן יכול לשפר את התופעות שלך

מדוע מבצעים בדיקה פנימית? ברצפת-האגן יש שלוש שכבות של שרירים, לכל שכבה תפקודים ייחודיים לה. בודקים אם שכבת שרירים מסוימת מכווצת מדי או חלשה, האם זה חלק מהגורמים לתופעות שלך, איזה קבוצת שרירים דורשת חיזוק? איזה קבוצה דורשת אימון הרפיה? התופעות מהן את סובלת בשילוב ממצאי הבדיקה הם הבסיס לתכנית הטיפול שלך, המותאמת לצרכייך וסגנון חייך.


הטיפול כולל הסברים, שינוי הרגלים ותרגילים לביצוע עצמי בבית. במידת הצורך נשלב אימון שליטה על שרירי רצפת-אגן באמצעות ביו-פידבק. לעיתים תקבלי גם תרגילי מתיחה לירך וחיזוק שרירי ליבה, ובמידת הצורך נוסיף טיפול ידני מנואלי.

משך ותדירות הטיפול משתנה בהתאם לצרכייך ולמטרותייך בתכנית הטיפול שקבענו יחד. טיפול סדיר ורציף מייעל ומקצר את מספר הטיפולים הכולל.

שיעורי בית מקבלים כבר בביקור הראשון. השיעורים נובעים ממה שעולה מהשיח ביננו, או תרגילים שביצענו בביקור לדוגמה: ביצוע מאזן-נוזלים, ניהול יומן יציאות, שינוי בהרגלי שתיה או תזונה כמו הימנעות מצריכה של מוצרים המגרים את מערכת השתן או העיכול, או תרגילי נשימה, תרגילי רצפת אגן מקומיים ועוד. ביצוע השיעורים הם המפתח לשיפור התופעות ברצפת האגן שלך.


גם אני מצפה ומתרגשת לקראת כל ביקור ראשון של אישה חדשה אצלי, המגיעה עם חידה אישית חדשה, שעליי לפתור - אישה עם יש כל מיני תופעות פיזיות. אני יודעת לקשר ביניהן, ולהביא להקלה בתופעות ושיפור באיכות החיים. זו חידה שיש בה קשר אנושי בשילוב יכולת לעזור - וזה בדיוק מה שאני אוהבת לעשות. יש לי ניסיון רב במגוון תופעות ברצפת האגן שיש לילדות, נערות, נשים בהריון, לאחר לידה, עם דליפות, צניחות, כאבים בקיום יחסי-מין, עצירויות ועוד..


חושבת שכעת את מוכנה יותר לביקור ראשון אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן? דברי איתי

להתאפק או לא להתאפק? מעוניינת לקבל עדכון על כל פוסט חדש? מוזמנת להרשם כאן לניוזלטר









bottom of page