top of page
  • אילנה שלאל

טיפול פיזיותרפיה רצפת-האגן, מה זה, מי צריך ומה עושים בטיפול

אלה חלק מהשאלות העולות כשאני מציגה את עצמי כפיזיותרפיסטית העוסקת בטיפולי רצפת-האגן.

פיזיותרפיה של רצפת האגן היא תחום התמחות בפיזיותרפיה בדיוק כפי שמומחיות ברך היא תחום התמחות באורתופדיה. לימודי פיזיותרפיה נמשכים באוניברסיטה ארבע שנים לתואר ראשון. בסיום הלימודים הפיזיותרפיסטים פונים לעסוק בתחום עיקרי ומתחילים ללמוד אותו לעומק ולהתמחות בו בדיוק כפי שרופא שסיים את לימודי הרפואה מתחיל לעסוק ולהתפתח בתחום אחד הקרוב לליבו.


תחום טיפולי פיזיותרפיה של רצפת-האגן קיים בארץ למעלה משני עשורים. בתחילת הדרך התחום זוהה כטיפול לנשים והקורסים יועדו לפיזיותרפיסטיות. מאז התפתחו תתי-תחומים הקשורים למגדר וגיל:

טיפולי רצפת-האגן לילדים עם דליפות והרטבות ביום ובלילה, עם קשיי והתרוקנות ועוד.

טיפולי רצפת האגן בגברים לאחר ניתוחי פרוסטטה, כאבים באגן, בעיות בקיום יחסי מין ועוד. תוכלו לקרוא עוד על תחום טיפולי רצפת האגן בגבר כאן.

רצפת האגן אחראית על: 1. יציבה - רצפת האגן היא חלק מרכזי משרירי הליבה. 2. תמיכה באברי האגן - שלפוחית, רחם, רקטום ושאר אברי הבטן באמצעות שרירים ורצועות. 3. סיוע בשליטה על סוגרים - כלומר יכולת אגירה, התאפקות ובעת הצורך התרוקנות. 4. מעורבות בתפקודי מין ורבייה - מחזור חודשי, קיום יחסי מין, הריון ולידה. ליקוי באחד מהתפקודי רצפת-האגן מטופל באמצעות פיזיותרפיה של רצפת-האגן. הכירו את רצפת האגן הנשית.

למי מיועד הטיפול ברצפת-האגן? בעבר טיפולי רצפת אגן היו מזוהים בעיקר עם נשים ודליפת שתן. המודעות לתחום הולכת וגדלה בהתמדה. פונות לטיפול נשים לאחר לידה שרוצות רק לבדוק שהכול בסדר או לחזק את רצפת-האגן, לבדוק היפרדות-בטנית כדי לחזור לפעילות גופנית ולביקיני בהקדם, גם נשים בהריון שצריכות לטפל בכאבי גב או בכאבים באגן כמו בסימפיזיוליזיס, נשים הסובלות מכאב בקיום יחסי מין ונשים עם צניחות רחם/שלפוחית. כיום נמצא פיזיותרפיסטים העוסקים בטיפולי רצפת אגן לגבר, ופיזיותרפיסטיות העוסקות בטיפולי רצפת אגן לילדים

מה עושים בטיפול רצפת האגן? ראשית מאבחנים את הגורמים להפרעה בתפקוד, באמצעות תשאול ובדיקה. כשיש ליקוי בתפקוד שרירי רצפת האגן מחזקים ומשפרים את השליטה בהם גם בעזרת ביופדבק בדיוק כמו בחדר כושר. אם צריך מתקנים ומשנים הרגלים ומתרגלים בבית כדי לקצר את תהליך הטיפול.

שתפו אותנו בחווית טיפול רצפת האגן שקבלתם יש לכם שאלות נוספות? העלו אותן כאן, במידת הצורך תוכלו להתייעץ איתי בטלפון 052-8721051. #פיזיותרפיה_של_רצפת-האגן.

רצפת האגן הנשית

bottom of page