top of page
  • אילנה שלאל

איך מטפלים בצניחת רחם ובצניחת שלפוחית השתן

חברה שלי בשנות ה- 50 לחייה התקשרה אליי השבוע וכך סיפרה: הייתי בבדיקה שגרתית אצל הגניקולוג, הוא אמר שיש לי התחלה של צניחת רחם, ואין לי צניחת שלפוחית השתן. הרופא הציע להתייעץ עם פיזיותרפיסטית רצפת אגן, היא שאלה אותי: "איך הצניחה קרתה? ואיך מטפלים בצניחת רחם?"

צניחה של אברי האגן בין אם זו צניחת רחם או צניחה של שלפוחית השתן, של הרקטום של מעי או של הנרתיק מתרחשת בתהליך מתמשך המתחיל בדרך כלל כבר בלידה הנרתיקית הראשונה. כל לידה נוספת עשויה להגביר צניחה. בהמשך בגיל-המעבר ולקראת סוף תקופת הפריון של האישה, בערך בשנות החמישים, יש ירידה משמעותית ברמות ההורמונים הגורמים בין היתר גם לרפיון ברקמות רכות, ברצועות התומכות באברי האגן, בשרירים וברצפת האגן. החסר ההורמונלי חושף את ההפרעות שנגרמו בלידות אם היו כאלה.

לחץ תוך בטני הוא גורם משמעותי נוסף לצניחה. זה לחץ העולה בבטן באופן טבעי ומתגבר בעת פעולות יומיומיות שגרתיות ומאמצים תפקודיים רגילים כמו: הרמת קניות, הרמת נכדים, צחוק, עיטוש, ביצוע פעילות גופנית או במצב עצירות וקשיי התרוקנות בשירותים. הלחץ עובר גם אל אברי האגן הרצועות התומכות ברחם ובשלפוחית ופועל גם על רצפת-האגן

כדי למנוע צניחת רחם וצניחה של שלפוחית השתן כדאי ללמוד איך מתמודדים עם הלחץ התוך בטני? צנחנים היוצאים לצניחה מוודאים תחילה שיש מקום נחיתה שבולם אותם ברכות. רצפת-האגן בנויה לבלימת צניחה של אברי האגן. ויש לתחזק אותה לצורך זה, בדיוק כפי שמאמנים ומתחזקים שרירים אחרים בגוף.


איך לעצור צניחת רחם או צניחת שלפוחית
צניחה

רצפת אגן בריאה ויעילה פועלת באופן הדומה יותר לטרמפולינה - כאשר קופצים עליה בעוצמה, היא מאפשרת נחיתה רכה, והודפת בעוצמה את הקופץ עליה חזרה למעלה. לעומתה רצפת אגן חלשה ורפויה, מתקשה להגיב ללחץ הפועל עליה מלמעלה היא תשקע למטה ומאפשרת לרחם, לשלפוחית השתן ויתר האברים לרדת למטה. לחצים תוך בטנים מוגברים חוזרים ונשנים מחלישים אותה בטווח ארוך.

כן אפשר למנוע צניחה, לצמצם ולווסת את השפעות הלחצים על רצפת האגן עד לרמה היכולה לעמוד כנגד הלחצים הפועלים עליה, באמצעות מודעות, שינוי הרגלים וטיפול מותאם אישית לחיזוק שרירי רצפת-האגן. לכן רצוי ונכון להתחיל לאחר הלידה הראשונה ואפילו לפני כן. מאמנים את רצפת לעמוד בפני מגוון הלחצים הפועלים עליה. אימון מתוכנן ומגוון של שרירי רצפת האגן לצרכים שונים ומתבצע באמצעות ביופדבק "האם אני יכולה לחזק את השרירים בעזרת עצירה ושחרור של פיפי?" לא, פעולה של עצירת פיפי מפעילה בעיקר את סוגר השופכה. חזרה על פעולה זו פוגעת בטווח הארוך בתהליך הטבעי של הגוף להטלת שתן. ניתן לבצע את הפעולה, באופן חד פעמי, כדי לזהות את כיוון הפעולה. על הדרך לתרגול יעיל ובטוח של שרירי רצפת-האגן תוכלי לקרוא כאן.

"את צריכה לבדוק אותי?" וודאי, ורצוי תכנית הטיפול שלך מבוססת על ממצאי הבדיקה שלך. מידע מפורט יותר על הבדיקה בצניחות תמצאי כאן. יש נשים המבקשות להמנע מבדיקה קראי כאן

"מה עושים בטיפול רצפת-אגן?" קראי כאן הטיפול משתנה בהתאם לדרגת הצניחה וצרכי האישה כאן תוכלי לקרוא על כך ממחקרים ומניסיוני בקליניקה טיפול פיזיותרפיה של רצפת האגן מביא לשיפור ונסיגה בתלונות האישה.

עצה שלי: בצעי את בדיקות השגרה אצל רופא/ת הנשים שלך בעיקר לאחר כל לידה. פני לפיזיותרפיסטית רצפת-אגן כדי ללמוד כיצד למנוע או כיצד לעצור את צניחה.



אהבת את המאמר? שתפי אותו, אולי תאהבי מאמרים נוספים שכתבתי:

אם יש לך עצה או שאלה העלי אותם כאן או דברי איתי, אני כאן בשבילך




bottom of page